Tematy miesiąca

Montaż bramy garażowej

Inwestorzy planujący budowę własnego domu coraz częściej myślą o bezpiecznym garażu, który uchroni ich samochód przed aktami wandalizmu, włamaniem lub kradzieżą. Coraz trudniej jest także uzyskać miejsce do parkowania w bezpośrednim sąsiedztwie domu, co jeśli jest możliwe i tak bywa często powodem stresu właściciela. Wielu zaradnych majsterkowiczów potrafi wybudować garaż samodzielnie, jednak zamontowanie bramy dostarczanej zwykle w całości wymagało pomocy specjalistów.

hormann1.jpg

Dwa pakiety

Brama segmentowa EcoStar pakowana jest w takisposób, który zapewnia łatwy montaż i rozładunek. Brama dostarczanajest w dwóch pakietach: głównym o długości 2,59 m ważącym 58 kg,oraz pakiecie z ościeżnicami o długości 3 m i wadze 35 kg. Dziękitemu można przewozić bramę samochodem typu combi, bądź też nabagażniku w samochodzie osobowym.

Więcej miejsca bezpośrednio przedbramą

W przeciwieństwie do bram uchylnych, brama segmentowa nie wymagadużo miejsca podczas otwierania i zamykania, porusza się ona bowiemw pionowych prowadnicach, skręcających u nadproża o 90°. Dziękitemu rozwiązaniu można zaparkować samochód bezpośrednio przed bramąi bezpiecznie otwierać ją i zamykać. Szczególnie istotne jest to wprzypadku gdy mamy mało miejsca na wjeździe, bądź też gdyprzechowujemy w garażu rower, kosiarkę do trawy lub innesprzęty.

Wymiary i warianty wyposażenia

Bramę segmentową EcoStar producent oferuje wdwóch szerokościach (2375 i 2500 mm) i dwóch wysokościach (2000 i2125 mm) dając do wyboru dwa wzory: z przetłoczeniami lub zozdobnymi kasetonami. Segmenty tworzące bramę w obydwu wzorachwykonane są z ocynkowanej stali, w strukturze woodgrain i pokrytewarstwą gruntującej farby poliestrowej w kolorze białym lubbrązowym. Do bram z kasetonami oferowane są także przeszkleniaszybą akrylową w strukturze kryształowej. Ponadto do bramnieocieplanych istnieje możliwość zastosowania płyt izolacyjnych,które zapobiegają utracie ciepła i zapewniają doskonałewyciszenie.

Nowoczesna technika bramy w każdymdetalu

Aby zapewnić doskonałe wyważenie bramy EcoStarwyposażono ją w system sprężyn naciągowych, które poprzez linystalowe umieszczone po obydwu stronach bramy, oddziaływują na płytębramy.
Do zamontowania bramy EcoStar potrzebne jest nadproże o wysokościminimalnej 10 cm. Wyposażenie bramy w górną przesłonę pozwala nacałkowite zamaskowanie nierówności nadproża.
Wyposażenie w rolki bieżne z tworzywa sztucznego przyczynia się docichego i lekkiego porusza się bramy. System zabezpieczenia przedprzytrzaśnięciem placów pomiędzy segmentami czyni ją bezpieczną iłatwą w obsłudze.
Uszczelki z EPDM na wszystkich krawędziach bramy zapewniająodporność na mróz i gwarantują, iż garaż pozostanie suchy w każdychwarunkach, podczas deszczu, gradobicia, śnieżycy.

Prosty montaż

Na rysunkach poniżej przedstawiono poszczególnekroki jakie należy wykonać, aby samodzielnie zamontować bramęEcoStar.

1. Przy pomocy poziomicy i szyny końcowejokreślamy "światło otwarcia" bramy. Pomiar ten wykonujemy na wys.100cm od poziomu.

2. Rama bramy składa się z czterech profili,które należy skręcić ze sobą. (Na rys. pokazane jest skręcanieprofilu bocznego i górnego)

3. Do stabilizacji ramy przy montażu służy szynakońcowa. Za pomocą wiertarki przykręca się ją do dolnegowzmocnienia prowadnicy bocznej.

4. Potem skręconą ramę należy ustawić pionowo,dokładnie wyrównać i unieruchomić w pozycji montażowej.

5. Montaż rozpoczynamy w dolnej częściprzygotowując otwory pod kołki rozporowe.

6. Mocowanie do podłogi wykonujemy za pomocąśrub i dybli. Przy nierównej podłodze należy je odpowiedniozamocować.

7. W następnym etapie wkręcamy kluczem płaskimsześciokątne śruby kotwowe.

8. Wygodniej i łatwiej można przykręcić śrubygrzechotką.

9. Boczne profile ramy przymocowujemy do ścianygarażu przykręcając kątownik.

10. Kiedy rama bramy zostanie przymocowana nastałe za otworem, należy demontować szynę końcową.

11. Górne prowadnice składają się z kilkuelementów. (Na rys. pokazano sposób ich łączenia za pomocąodpowiednich okuć.)

12. Wstępnie zmontowane prowadnice górne należyosadzić w ościeżnicy i przymocować śrubami.

13. Podczas gdy górne prowadnice podtrzymywanesą wspornikami przystępujemy do montażu łuku szyn prowadzących.

14. Prowadnica kątowa, która tutaj zostałazamocowana i potem przykręcona kieruje segmenty podczas otwieraniai zamykania w odpowiednią szynę.

15. Po dokładnym ustawieniu przykręcamy częściboczne i szynę końcową.

16. Całą ramę (profile górne i szynę końcową)przymocowujemy do ścian za pomocą wysuwanego profilu.

17. Wysuwany profil łączymy na ścianie za pomocąuchwytów.

18. Uchwyty przykręcamy do ściany dyblami iśrubami. Pomocna będzie w tym wypadku grzechotka.

19. Ponieważ przy otwartej bramie prowadnicemają za zadanie zrównoważenie ciężaru, dlatego też należy zamocowaćna środku dodatkowe uchwyty.

20. Następnie podwieszamy prowadnice za pomocąwcześniej zamocowanego uchwytu. Dyble i śruby wkręcamy do stropu. Wten sposób została wykonana i usztywniona konstrukcja bramy.

21. Ażeby dolny segment przylegał odpowiednio dopodłogi należy wsunąć uszczelkę gumową, która osłoni krawędziesegmentu.

22. Poszczególne segmenty bramy garażowej sąpołączone na środku za pomocą przykręconych zawiasów.

23. Do montażu okuć - tutaj mocowany jest zawiaszewnętrzny - pomocna jest wkrętarka akumulatorowa.

24. Segmenty są prowadzone na rolkach z tworzywasztucznego. Rolki mocujemy do uchwytów, które są przykręcone dozawiasów zewnętrznych.

25. Rolki prowadzące należy wsunąć do profiluościeżnicy.

26. Poszczególne segmenty łączymy za pomocąblachowkrętów i odpowiednio ukształtowanych zawiasów w miejscu, wktórym znajdują się wcześniej przygotowane fabrycznie otwory.

27. Wzmocnienie segmentu drugiego od dołuposiada odpowiednio wyprofilowany otwór umożliwiający zamontowaniesystemu mechanicznego ryglowania bramy.

28. Na rysunku pokazany jest sposób mocowaniarygla obrotowego na ościeżnicy bramy. Wychodzącą z zamka sztangęłączymy z elementem pokazanym na rys. 27.

29. Po próbnym uruchomieniu bramy określamyodpowiedni naciąg sprężyn, który umożliwia zrównoważenie ciężarubramy.

30. Linkę stalową łączącą bramę ze sprężynamimocujemy na dolnym segmencie przy mocowaniu rolki.

31. Aby określić długość linki należy otworzyćbramę na żądaną wysokość. W celu podtrzymania bramy wykorzystujemypodporę.

32. Końcówkę linki przekładamy górą przez rolkęsprężyny.

33. Przy pomocy plomby wstępnie mocujemy linkędo elementu znajdującego się na ościeżnicy.

34. Próbne otwarcie i zamknięcie bramy pokażenam czy naciąg linki wymaga dalszej regulacji. Jeśli jestprawidłowy brama otwarta do połowy powinna się zatrzymać.

35. Naciąg linki regulujemy poprzez zmianępozycji plomby.

36. Brama EcoStar może być również wyposażona wokna. Otwory wycinane są wycinarką według szablonów.

37. Fabrycznie wykonaną ramę z twardej piankipoliuretanowej z przeszkleniem przykręcamy do otworu.

38. Aby zapobiec utracie ciepła i zapewnić jaknajlepsze wyciszenie można od wewnątrz zamontować płytyizolacyjne.

39. Płyty izolacyjne mocowane są naposzczególnych segmentach za pomocą listew z tworzywasztucznego.

40. Brama EcoStar może być wyposażona w napędelektryczny ze zdalnym sterowaniem.


Fot. Hörmann